Zanim przystąpi się do częściowej naprawy drogi asfaltowej, wymiany nawierzchni bitumicznej albo generalnego remontu wybranego odcinka trasy należy pamiętać o właściwym oznakowaniu miejsca robót oraz o organizacji ruchu. Co na ten temat mówią przepisy? Jakie obowiązki spoczywają na wykonawcy robót? I jakie są najważniejsze wymagania dotyczące oznakowania pionowego i poziomego?
Konstrukcje drogowe i konstrukcje powierzchni przemysłowych na skutek znacznych obciążeń wynikających z eksploatacji, oddziaływania czynników atmosferycznych, a czasami również niewłaściwego wykonania mogą ulegać uszkodzeniom. Żeby je naprawić, przeprowadza się częściowe lub generalne remonty dróg.
Wtedy, gdy planowane prace wymagają zmiany organizacji ruchu, należy przygotować stosowny projekt zgodny z rozporządzeniami Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. i 3 lipca 2003 r., a następnie złożyć go wraz z wypełnionym wnioskiem oraz opiniami marszałka województwa lub starosty do oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Obowiązki wykonawcy robót drogowych
Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, przed rozpoczęciem prac wykonawca robót drogowych, który będzie realizował organizację ruchu, musi zawiadomić oddział GDDKiA, wydział ruchu drogowego komendy wojewódzkiej oraz dany rejon GDDKiA o zmianach w organizacji co najmniej 7 dni przed ich wprowadzeniem.
Czasowa organizacja ruchu na drodze powinna być zgodna z zatwierdzonym projektem, a wykonawca ma obowiązek zapewnić stały nadzór nad nią. Dodatkowo musi również doprowadzić do protokolarnego odbioru oznakowania przez wskazany w projekcie rejon GDDKiA i zapewnić czyszczenie opon pojazdów wyjeżdżających z terenu budowy na drogę krajową.
Wymagania dotyczące oznakowania pionowego i poziomego
Budowa dróg wymaga wprowadzenia oznaczeń pionowych i poziomych w organizacji czasowej. Zgodnie z przepisami, oznakowanie pionowe musi należeć do kategorii „duże” – D, a na autostradach do kategorii wielkie – „W”, posiadać parametry folii odblaskowej typu 2, a w przypadku autostrady typu 2 lub 3 oraz mieć krawędzie tablic wyokrąglone i podwójnie zaginane na całym obwodzie.
Uwaga – jeśli dojdzie do uszkodzenia oznakowania pionowego w trakcie prowadzonych prac, wykonawca robót powinien je wymienić.
Jeśli chodzi o oznakowanie poziomie, rozporządzenia określają, że musi być ono kompletne i zgodne z przepisami. Nie powinno być namalowane na warstwie ścieralnej, tylko wykonane przy użyciu taśm przyklejanych, które można usunąć po zakończeniu prac.
Inne wymagania przy robotach drogowych
Poza tym przepisy mówią również o konieczności oznakowania pojazdów wykonujących roboty i wyposażenia ich w tablice zamykające, lampy wczesnego ostrzegania, lampy wysyłające błyskowy sygnał ostrzegawczy w kształcie strzały, a także lampy zespolone nadające sygnały świetlne.
Dodatkowo w rozporządzeniach zakłada się, że długość odcinka, na którym odbywa się ruch wahadłowy nie może przekroczyć 300 m.
Szukasz firmy, dla której budownictwo drogowe to codzienność? Sprawdź ofertę Radpol, przedsiębiorstwa prowadzącego roboty drogowe, w tym naprawy i odtworzenia nawierzchni: https://rad-pol.pl